Актуальнай задачай сучаснай сельскай школы з’яўляецца ўзбраенне навучэнцаў тым мінімальным аб’ёмам ведаў і ўменняў, які дае ім магчымасць рэалізаваць сябе як будучых гаспадароў зямлі.

Сацыяльна значныя ініцыятывы

Школа і соцыум нясуць вялікую адказнасць перад навучэнцамі за іх будучыню. На мой погляд, у новых сацыяльна-эканамічных умовах дзеці павінны не толькі атрымліваць першасныя навыкі работы на зямлі, але і вучыцца правільна, эфектыўна гаспадарыць на ёй. Яны павінны ўмець ацэньваць вынікі сваёй працы як маральна, так і матэрыяльна.

У Мазолаўскім дзіцячым садзе — сярэдняй школе Мсціслаўскага раёна рэалізуюцца сацыяльна значныя ініцыятывы і праекты. Многія з іх маюць аграрную накіраванасць. Таму ў нашай установе адукацыі стала асабліва актуальным адкрыццё профільнай групы аграрнай накіраванасці. Была арганізавана работа факультатыўных заняткаў “Уводзіны ў аграрныя прафесіі” для навучэнцаў 10—11 класаў.

Навучэнцы профільнай групы былі актыўнымі ўдзельнікамі раённых конкурсаў, канферэнцый, семінараў і іншых мерапрыемстваў аграрнай накіраванасці. Практычным вынікам сумеснай са школьнікамі работы стала вырошчванне экалагічна чыстай расліннай прадукцыі на прышкольным участку ў фармаце “Міні-агарод”. Так узнікла доследная вучэбная пляцоўка. На ёй размясціліся дзве полікарбанатныя цяпліцы. Рэалізацыя гэтай ініцыятывы дазволіла назапасіць веды ў сферы экалагічнага земляробства, якія мы выкарыстоўваем і зараз. Акрамя таго, гэты вопыт даў нашым выпускнікам магчымасць вучыцца ў Беларускай дзяржаўнай ордэнаў Кастрычніцкай Рэвалюцыі і Працоўнага Чырвонага Сцяга сельскагаспадарчай акадэміі на факультэце “Прамысловае рыбаводства”.

У школе ў рамках працоўнага навучання рэалізуецца адукацыйная праграма прафесійнай падрыхтоўкі рабочых для навучэнцаў 10—11 класаў па спецыяльнасці “Агароднік”. Навучэнцы прымаюць удзел у раённым конкурсе JuniorSkills, дзе паказваюць выдатныя тэарэтычныя веды, практычныя ўменні і навыкі (2021 і 2022 гады — дыпломы I ступені).

Агранапрамак прафесійна арыентуе навучэнцаў ІІ і ІІІ ступеней навучання на спецыяльнасці, неабходныя для жыцця ў сельскай мясцовасці, што з’яўляецца важным фактарам фарміравання асобы выпускнікоў нашай установы адукацыі. У гэтых адносінах работа аграрнай накіраванасці становіцца сапраўднай асновай працоўнай адукацыі навучэнцаў, пачаткам фарміравання іх жыццёвага вопыту ў вучэбна-працоўнай, доследнай, пазнавальнай і даследчай рабоце.

Юныя аграрыі

Рэалізаваць такі вопыт у нашай установе адукацыі стала магчымым дадаткова ў рамках праекта “Юныя аграрыі”. У гэтым праекце задзейнічаны навучэнцы ІІ і ІІІ ступеней навучання, якія праявілі цікавасць да спецыяльнасцей, што рэалізуюцца ў сельскай мясцовасці, і да вывучэння вучэбных прадметаў “Біялогія” і “Працоўнае навучанне”. Праект дае магчымасць навучэнцам азнаёміцца са спосабамі вырошчвання асноўных сельскагаспадарчых культур з улікам іх біялагічных асаблівасцей і мясцовых глебава-кліматычных умоў.

Дзеці авалодваюць глыбокімі тэарэтычнымі ведамі па біялогіі ў сферы вырошчвання культурных раслін, тэхналогіі іх вытворчасці, вучацца самастойна выконваць усе асноўныя тэхналагічныя працэсы, такія як падрыхтоўка насення, вырошчванне расады, падрыхтоўка глебы і ўнясенне ўгнаенняў, абарона ад шкоднікаў і хвароб, знішчэнне пустазелля з мінімальнымі затратамі працы, уборка ўраджаю і ацэнка яго якасці.

Праект “Юныя аграрыі” забяспечвае магчымасць далейшай індывідуалізацыі навучання з улікам інтарэсаў, схільнасцей і здольнасцей навучэнцаў па наступных блоках: біялогія і экалогія, аграномія, агародніцтва. Прымяненню комплекснага падыходу да азнаямлення з аграрным сектарам садзейнічае вывучэнне вучэбных прадметаў “Хімія” і “Біялогія” на павышаным узроўні для навучэнцаў 10—11 класаў нашай школы, што забяспечвае пераемнасць паміж агульнай сярэдняй і прафесійнай адукацыяй.

Праект па вырошчванні на прышкольным участку расады экалагічна чыстай агародніны з прымяненнем тэхналогій арганічнага земляробства (для патаннення харчавання навучэнцаў) ажыццяўляецца не першы год. Гэтая ініцыятыва накіравана на падтрымку Мэты ўстойлівага развіцця “Ліквідацыя голаду, гарантаванне харчовай бяспекі, паляпшэнне харчавання і садзейнічанне ўстойліваму развіццю сельскай гаспадаркі”.

Праект прадугледжвае правядзенне вучэбна-тэарэтычных заняткаў, прафарыентацыйных мерапрыемстваў, арганізацыю экскурсій, падрыхтоўку і абарону даследчых работ, праектаў. Для ўдзельнікаў нашага праекта была арганізавана экскурсія ў сельскагаспадарчую акадэмію. Навучэнцы наведалі фондавую аранжарэю батанічнага саду, лабараторыю радыелагічных даследаванняў. У даследчай лабараторыі якасці насення азнаёміліся з сучасным абсталяваннем для даследавання насення. Дзякуючы Ірыне Генадзьеўне Пугачовай, кандыдату сельскагаспадарчых навук, дацэнту кафедры сельскагаспадарчай біятэхналогіі і экалогіі, экскурсія атрымалася змястоўнай і карыснай. Усе ўдзельнікі адрымалі ў падарунак насенне таматаў і перцаў селекцыі вучоных горацкай акадэміі. 

Даследчыя праекты

Даследчая дзейнасць уключае навучанне асноўным метадам даследаванняў, работу з літаратурнымі крыніцамі, фарміруе навыкі публічнай абароны работы. Старэйшыя навучэнцы (8—11 класы), якія праяўляюць схільнасць да навуковай работы, пад кіраўніцтвам І.Г.Пугачовай распрацоўваюць рабочую гіпотэзу і схему доследаў, падбіраюць адпаведныя методыкі па тэме “Сортавывучэнне таматаў”. У комплексе — сучаснае абсталяванне, прагрэсіўныя тэхналогіі вучоных сельгасакадэміі, даследчая дзейнасць навучэнцаў, што дае магчымасць наблізіцца да навуковай дзейнасці.

Увядзенне ў праект блока даследчай дзейнасці дае магчымасць пабудовы індывідуальнай адукацыйнай траекторыі для кожнага старшакласніка і з’яўляецца падмуркам для самавызначэння асобы, перадпрофільнай і профільнай падрыхтоўкі.

Ва ўстанове адукацыі вядзецца сістэмная работа па рэалізацыі сацыяльна значных ініцыятыў і праектаў сельскагаспадарчага профілю. Праект па вырошчванні на прышкольным участку расады экалагічна чыстай агародніны з прымяненнем тэхналогій арганічнага земляробства (для патаннення харчавання навучэнцаў) ажыццяўляецца не першы год. Гэтая ініцыятыва накіравана на падтрымку Мэты ўстойлівага развіцця “Ліквідацыя голаду, гарантаванне харчовай бяспекі, паляпшэнне харчавання і садзейнічанне ўстойліваму развіццю сельскай гаспадаркі”. Нашы праекты маюць практыка-арыентаваную накіраванасць.

Агранапрамак стаў адным са складнікаў праграмы раённага значэння “Занятасць непаўналетніх”, дзе нашы навучэнцы з’яўляюцца ўдзельнікамі праекта “Школа юнага аграрыя”, у рамках якога будзе рэалізаваны план мерапрыемстваў “Агралета”. Інфармацыя пра дзейнасць установы адукацыі па агранапрамку размешчана на сайце ўстановы адукацыі, у сацыяльнай сетцы “УКантакце” (VK), дзе адлюстравана дзейнасць удзельнікаў праекта, размяшчаюцца матэрыялы і вынікі работы ўдзельнікаў праекта “Юныя аграрыі”.

Алена ВАРАПАЙ, 
настаўніца біялогіі Мазолаўскага дзіцячага сада — сярэдняй школы
Мсціслаўскага раёна Магілёўскай вобласці.

Крыніца: «Настаўніцкая газета»

 

«Народная асвета» рекомендует:

Спадчына, або Каб не стаць манкуртам. Абразкі з жыцця нашых продкаў

М. А. Маляўка

У кніжцы расказваецца, як жылі нашы продкі, чым яны займаліся, якімі рэчамі гаспадарчага і хатняга ўжытку карысталіся, якую спадчыну пакінулі нам, сваім нашчадкам. Абразкі з жыцця старой вёскі перасыпаны паэтычнымі радкамі, сур’ёзнымі і вясёлымі гісторыямі, народнымі прыкметамі і парадамі, прыказкамі і прымаўкамі, загадкамі. Аўтар падрыхтаваў для чытачоў заданні: трэба адказаць на пытанні, так ці іначай звязаныя з вясковай сядзібаю, лёсам яе гаспадароў, іх буднямі і святамі.

2-е выданне, перапрацаванае

Спадчына, або Каб не стаць манкуртам. Абразкі з жыцця нашых продкаў

30 руб.стоимость со скидкой 23.08 руб.

 

Да родных вытокаў. У дапамогу краязнаўцу

 С. Б. Холеў

У кнізе раскрываюцца асноўныя напрамкі і віды краязнаўства і змяшчаюцца матэрыялы аб спосабах арганізацыі краязнаўчай работы з навучэнцамі ва ўмовах сучаснага адукацыйнага працэсу. Падрабязна апісваецца методыка правядзення разнастайных краязнаўчых даследаванняў, накіраваных на ўсебаковае вывучэнне мясцовасці, даюцца рэкамендацыі па практычным прымяненні вынікаў праведзенай краязнаўчай работы.
Адрасуецца выкладчыкам устаноў агульнай сярэдняй адукацыі і дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі, студэнтам педагагічных спецыяльнасцей вышэйшых навучальных устаноў, краязнаўцам-аматарам.

14.34 руб.стоимость со скидкой 11.03 руб.

 

Родник, или Чудесные превращения Тима на ферме

 И. А. Токарева

Продолжение волшебных превращений Тима.

18.43 руб.