Многія бацькі падрыхтоўку да школы зводзяць выключна да ўмення чытаць, лічыць і пісаць. Насамрэч не трэба спадзявацца, што авалоданне гэтымі навыкамі забяспечыць дзіцяці будучыя поспехі і камфорт у школе. Больш за тое, калі сілком заганяць малых за чытанне і прымушаць гадзінамі выводзіць палачкі і кручочкі, можна моцна нашкодзіць. Ваша віна будзе не толькі ў тым, што дзіця пачало негатыўна ставіцца да школы. Куды страшней, калі вы сваёй псеўданастаўніцкай «працай» перашкаджаеце маленькаму чалавечку пазнаваць свет.

Тысячы «чаму?»

Дзеці па прыродзе вельмі цікаўныя. І калі ў вас расце «чамучка» працэс падрыхтоўкі да школы значна спрашчаецца. Паказвайце, што кожнае яго пытанне мае вагу. Калі не ведаеце адказаў самі, падказвайце, дзе можна разам іх пашукаць: запытацца ў бацькі (бабулі, дзядулі), зазірнуць у энцыклапедыю,узяць кніжкі па пэўнай тэме ў бібліятэцы ці знайсці ў інтэрнэце. Так вы будзеце вучыць дзіця слухаць,аналізаваць, шукаць, запамінаць.

Падчас прагулак на свежым паветры звяртайце ўвагу на нумары дамоў і назвы вуліц, шыльды — без асаблівага напружання навучыце дзіця разбіраць лічбы, патрэніруйце ў чытанні, у дадатак патлумачце, як веды могуць быць карыснымі.

Нават паход у краму здольны замяніць урок па матэматыцы: разам падлічыце, колькі тавараў вы паклалі ў кошык, колькі чалавек стаіць у чарзе да касы, а самыя прасунутыя малыя змогуць паспрабаваць вызначыць кошт пакупкі.

Назірайце за птушкамі і раслінамі, а яшчэ — як мяняецца ваш любімы парк у розны час года, у які дзень тыдня вы туды ходзіце гуляць, ці змянілася нешта пасля таго, як вы сюды завіталі апошні раз. А пасля прагулкі няхай дзіця падзеліцца ўражаннямі: дзе было, што бачыла. Так развіваецца памяць і канцэнтрацыя, уменне заўважаць дэталі і пераказваць, што, бясспрэчна, спатрэбіцца на ўроках па такіх прадметах, як «Літаратура» і «Чалавек і свет».

Чытайце дзецям кніжкі і, калі малое само не дае ацэнак героям ці іх учынкам, спрабуйце выклікаць яго на дыялог. Магчыма, напачатку давядзецца дапамагаць яму пытаннямі і падказкамі: можаце параўноўваць персанажаў з кімсьці са сваіх знаёмых альбо разам прыдумваць працяг казкі. Сумесным чытаннем вы прывіваеце любоў да кнігі, а значыць, і цікавасць да ўрокаў чытання.

«Конкурс прыгажосці» для літар

Сёння існуе шмат настольных гульняў, якія дапамагаюць у тым ліку засвоіць чытанне і лік. Але ёсць у «настолак» яшчы адзін шыкоўны бонус. За любой гульнёй стаяць правілы. Спачатку з імі трэба разабрацца, запомніць, пасля іх прытрымлівацца (а гэта прынцыпы, на якіх завязана навучанне ў пачатковай школе).

Карыснымі будуць загадкі, рэбусы, квэсты. Усё гэта можна знайсці ў разнастайнай літаратуры для дашкольнікаў. Крэатыўным і ўважлівым мамам, якія не лянуюцца займацца са сваімі дзеткамі, такія дапаможнікі падкажуць, чым і як іх заняць. Дарэчы, самастойныя заняткі дома могуць быць не менш эфектыўнымі, чым дарагія заняткі ў школах ранняга развіцця. Многія падрыхтоўчыя курсы могуць працаваць пры той жа навучальнай установе, куды пойдзе ваша дзіця. Часам у іх вядуць заняткі тыя настаўнікі, да якіх яно пасля патрапіць у першы клас. Гэта выдатная магчымасць дашкольніку пазнаёміцца з педагогам і будучымі аднакласнікамі.

Дзіцячая пляцоўка — абавязковы элемент падрыхтоўкі да школы. Падчас гульні з сябрамі дзіця вучыцца наладжваць кантакты, дамаўляцца, выказваць і адстойваць сваю думку. Не трэба забывацца, што ў першым класе ў навучальны працэс закладзена шмат гульнявых элементаў, і дзіця, якое любіць і ўмее гуляць, будзе там адчуваць сябе камфортна і нават з задавальненнем ісці ў школу. А вось некампанейскім, замкнёным малым больш складана перастроіцца на новае жыццё.

Секцыі і гурткі, якія наведвае малое, — таксама выдатная падрыхтоўка да школы. У спартыўнай камандзе яно вучыцца ўзаемадзейнічаць, у творчай — становіцца больш адкрытым і развівае фантазію, а калі нешта майструе — яго пальчыкі прывучаюцца да чыстапісання. Каб падрыхтаваць руку да пісьма, лепш больш ляпіць, выразаць, маляваць. Давайце дзецям розныя матэрыялы і інструменты. Так, васкавыя крэйды ў выглядзе марской галькі дапамагаюць фарміраваць правільнае зацісканне трыма пальцамі, тэкставылучальнікі — нахіленне, а пэндзлікі — націсканне на інструмент (пакажыце, што, калі маляваць самым кончыкам, — лінія атрымліваецца тонкая, а калі пэндзілік прыціснуць — на паперы будзе ўжо больш шырокі след).

Сёння многія дзеці, якія ідуць у першы клас, ужо ўмеюць чытаць і пісаць. Калі вы не жадаеце адстаць ад «прагрэсіўных» і сядзіце разам са сваімі малымі над пропісамі, пастарайцеся гэты працэс навучання пісьму замаскіраваць зноў жа элементамі гульні. Не так многа дзяцей гатовы шматкроць выводзіць адну і тую ж літару, пакуль яна не стане ідэальнай. Ператварыце радок з прапісанымі літарамі... у «конкурс прыгажосці» — няхай дзіця выбірае самую лепшую.

Прывучайце дзіця да пэўнага раскладу — спачатку будзеце планаваць дзень ці прагулку (што зрабіць, куды пайсці спярша, а чым заняцца пасля). Гэта дазволіць не толькі падрыхтаваць малога да школьнага раскладу, але і прывучыць да размеркавання часу для выканання хатніх заданняў.

Нават сумесная закупка школьных тавараў пойдзе на карысць. Калі малы будзе разам з вамі выбіраць заплечнік, пенал і сшыткі, то хутчэй усвядоміць, што ў яго хутка пачнецца новае жыццё.

Што павінен умець 6-годка?

1. Адказваць на «класічныя пытанні», якія могуць задаць у школе: свае імя і прозвішча, а таксама як завуць бацькоў, якія ў іх прафесіі. Ведаць свой хатні адрас і тэлефон. Называць дні тыдня, месяц і час года. Умець расказаць пра прыродныя з'явы, характэрныя, напрыклад, для восені, вясны. Арыентавацца ў сутках. Іідэальна, калі дзіця будзе здольна вызначаць час па гадзінніку.

2. Ведаць правілы бяспекі на дарозе, «чытаць» сігналы светлафора, ведаць у якім месцы можна пераходзіць дарогу. Умець звяртацца па дапамогу, калі згубіўся заблытаўся.

3. Патрэбны элементарныя навыкі самаабслугоўвання. У дзяцей, у гардэробе якіх раней не было сарочак, у школе можа пачацца сапраўдная барацьба з гузікамі — калі загадзя у спакойнай абстаноўцы не натрэніравацца іх зашпільваць, яны будуць адрывацца кожны дзень. Педагогі першых класаў звяртаюць увагу і на тое, што, аказваецца, многія дзеці не ўмеюць завязываць шнуркі.

4. Элементарныя матэматычныя навыкі сёння павінны быць у кожнага дашкольніка. Ен павінен падлічыць ад аднаго да дзесяці і ў адваротным парадку. Разбірацца з паняццямі «больш», «менш», «раўно», ведае геаметрычныя фігуры. А, магчыма, і рашае простыя задачы, накшталт «было дзве птушкі, адна паляцела».

5. Важна ўмець карыстацца атрыманай інфармацыяй. Рабіць высновы, параўноўваць прадметы па параметрах. Аб'ядноўваць у групы, вызначаць, што з'яўляецца лішнім. Знаходзіць, чым прадметы падобныя, а чым адрозніваюцца. Складаць апавяданне па сюжэтных малюнках. Знаходзіць сінонімы і антонімы.

6. Умець выконваць простыя даручэнні, дапамагаць, працаваць па прапанаваных прыкладах. Выразаць з паперы, рабіць дробныя дэталі з пластыліну і аб'ядноўваць іх у адну кампазіцыю.

7. Наладжваць зносіны. Умець выказваць свае эмоцыі і думкі. Жартаваць. Разумець і пераказваць анекдоты, каламбуры, небыліцы. Разумець сваю адказнасць за пэўныя ўчынкі, спачуваць і дапамагаць іншым.

Алена ДЗЯДЗЮЛЯ, Звязда

 

«Народная асвета» рекомендует:

 

Учимся рассказывать и говорить правильно

И. К. Боровская 

Учебное наглядное пособие «Учимся рассказывать и говорить правильно» разработано с учётом инновационных подходов к воспитанию и обучению детей дошкольного возраста. Задания разного уровня сложности учитывают жизненный опыт ребёнка и призваны способствовать не только коррекции речи, но и развитию произвольного внимания, памяти и мышления.

В пособие включены также задания, способствующие развитию мелкой моторики и подготовке руки к письму.

 17.40 рублей.

 

Изучаем части суток

И. В. Ковалец 

Пособие предназначено для работы с детьми дошкольного возраста с лёгкой интеллектуальной недостаточностью 1–5 годов обучения. На первом и втором годах обучения рассматриваются темы «День», «Ночь», на третьем и четвёртом добавляются темы «Утро» и «Вечер. Пятый год — обобщение и закрепление изучения всех частей суток. Пособие содержит интересные и доступные задания, которые помогут формировать у детей представления о времени и частях суток, будут способствовать развитию внимания, памяти, мышления, речи.

 7.07 руб.

 

Мышематики

 И. А. Токарева

Попробуйте вместе с инспектором Крысом расследовать преступления, совершённые в городке мышематиков. Куда пропал жених-мышематик? Кто обокрал продуктовый магазин? Что скрывается в древних норках и где хранится клад? Куда пропал маленький мышематик?

Вам надо раскрыть все преступления в городке! А для этого придётся разобраться в ребусах, лабиринтах, шифровках, задачах…

 

Стоимость – 15.44 руб.

Ссылка на подкаталог: Главная Книги для детей Серия «Страна чудес».

 

Развивающее дифференцированное интернет-обучение детей дошкольного возраста

 М. С. Долинского

Книга посвящена вопросам интернет-обучения детей дошкольного возраста на основе дистанционной системы обучения DL.GSU.BY. Курс «Учимся думать» впервые апробирован в 2008/2009 учебном году. В настоящее время его преподавание осуществляется в г. Гомеле.

Развивающее дифференцированное интернет-обучение детей дошкольного возраста

14.23 руб.

 

Детям о финансах, или Приключения Тима, Банкира и Грабителя

 И. А. Токарева

В книге, которую читает Тим, разворачивается настоящий боевик: Грабитель в чёрной маске, угрожая пистолетом, собирается ограбить банк в маленьком городке. Вдруг появляется Банкир и…

Мальчик захлопывает книгу, и её главные герои не успевают вернуться на странички боевика, а падают прямо на стол…

Прочитав книгу о Тиме, Банкире и Грабителе, вы сможете в увлекательной, порой захватывающей форме познакомиться с банковской системой 21-го века: банкоматами, карточками, кредитами и т. д.

 

Стоимость – 6.48 руб.

 

Умные контейнеры, или Тим против монстра Сорму

 И. А. Токарева

Читая эту книгу, ты попадаешь в настоящий фильм ужасов. Землю пытается захватить монстр Сорму (Мусор). Он распространяется по Земле, загрязняет почву, воздух, воду. Сорму — мутант, который состоит из несоединяемых предметов и материалов. Его можно победить, если разделить мусор на составляющие части. Тим и его друзья узнают эту тайну и спасают город от Сорму. Им помогают умные контейнеры — «Стекло», «Бумага», «Пластик».

Прочитав эту книгу, ты научишься беречь окружающую среду, разделять мусорные отходы и станешь настоящим экологом.

Адресуется детям младшего и среднего школьного возраста.

 

7.80 руб.

 

Сказки мудрого Филина

Э. В. Вашкевич

В новой книжке известной писательницы — поучительные сказки о животных. Каждая сказка основана на пословице, которую дети научатся понимать и смогут легче запомнить.
Адресуется детям дошкольного и младшего школьного возраста.

Стоимость – 6.83 руб.

Ссылка на cерию «Сказки для вундеркиндов».

 

Приключения Игрушек

 И. А. Токарева

Книга Ирины Токаревой продолжает серию «Шкаф» для самых маленьких читателей — от 2 до 6 лет.

 

Стоимость – 4.90 руб., ссылка на серию «Шкаф».

 

Приключения Книжек

 И. А. Токарева

Книга Ирины Токаревой продолжает серию «Шкаф» для самых маленьких читателей — от 2 до 6 лет.

Стоимость – 4.90 руб., ссылка на серию «Шкаф»

 

Зайкины зимние сказки

С. В. Бахнова

 

Стоимость – 9.05 руб.

Ссылка на серию «Умное развитие».

 

Зайкины весенние сказки

С. В. Бахнова

 

Стоимость – 10.61 руб.

Ссылка на серию «Умное развитие».

 

В помощь педагогу Монтессори-группы. Из опыта работы

В книге раскрываются основные принципы Монтессори-метода, направленные на формирование в дошкольном возрасте разносторонне развитой личности; описываются виды деятельности педагога по лингвистическому и сенсорному развитию, трудовому и «космическому» воспитанию; даются рекомендации по планированию образовательного процесса в Монтессори-группе; содержатся советы для родителей по развитию мелкой моторики у дошкольников.

Адресовано специалистам дошкольного образования, родителям.

В помощь педагогу Монтессори-группы. Из опыта работы

14.05 руб.