У сваёй дзейнасці мы сутыкнуліся з праблемамі ўключэння дзяцей з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця ў працэс навучання і выхавання, разумення бацькамі іх праблем, павагі і прызнання грамадствам іх правоў на дашкольную адукацыю.

 

Больш як 30 гадоў назад у дзіцячым садзе № 19 Слуцка з’явіліся першыя групы для дзяцей з цяжкімі парушэннямі маўлення. У 2011 годзе былі адкрыты групы інтэграванага навучання і выхавання для дзяцей з расстройствамі аўтыстычнага спектра. У дзяцей з РАС адзначаюцца адсутнасць імкнення да кантактаў з навакольнымі, сыход ад рэальнасці ў свет уласных перажыванняў, слабасць эмацыянальных рэакцый, недастатковая здоль­насць дыферэнцыраваць людзей, жывёл, неадушаўлёныя прадметы, а таксама праяўляюцца пабочныя рэакцыі на зрокавыя і слыхавыя раздражняльнікі. У такіх дзяцей назіраюцца фобіі (у прыватнасці, неафобія — боязь усяго новага).

Такім чынам, мэтай карэкцыйнай работы настаўніка-дэфектолага з’яўляецца ўстараненне прычын, з-за якіх дзеці адчува­юць цяжкасці, што заключаецца ў развіцці агульных здольнасцей у рамках асобаснай, эмацыянальна-валявой і інтэлектуальнай сфер.

Ва ўмовах рэалізацыі карэкцыйных праграм мне як настаўніку-дэфектолагу неабходна было шукаць новыя формы работы з дзецьмі з РАС, якія адпавядаюць патрабаванням і мэтам установы дашкольнай адукацыі. Намаганні былі накіраваны на падбор новых педагагічных сродкаў, якія будуць падахвочваць дзяцей праяўляць ініцыятыву і самастойнасць у розных відах дзейнасці.

Адным з такіх педагагічных сродкаў стала методыка сацыяльных гісторый, найбольш эфектыўная для фарміравання навыкаў сацыяльных паводзін, камунікацыі і ўзаемадзеяння ў дзяцей дашкольнага ўзросту з РАС.

Сацыяльная гісторыя — гэта кароткае ілюстраванае апавяданне, якое дапамагае чалавеку з ментальнымі асаблівасцямі сарыентавацца ў свеце, адчуць сябе ўпэўнена, уключыцца ва ўзаема­дзеянне з іншымі людзьмі. З дапамогай сацыяльных гісторый мы можам азнаё­міць дзіця са што­дзённымі жыццёвымі сітуацыямі, з якімі яно пастаянна сутыкаецца, і варыянтамі паводзін у іх. Як вынік — памяншэнне страху і трывожнасці. Разгледзім некаторыя з такіх гісторый.

Разглядаючы альбом з сацыяльнай гісторыяй у малюнках “Хлопчык Пеця з бацькамі адпраўляецца ў магазін”, акцэнтуем увагу дзіцяці на наступных момантах: на чым яны едуць у магазін; што бяруць, зайшоўшы ў супермаркет; што кладуць у цялежку; калі Пеця хоча штосьці іншае, што ён павінен зрабіць; калі ўзялі ўсё неабходнае, куды яны ідуць; хто плаціць?

Далей для актуалізацыі ведаў выкарыстоўваем ролевую гульню “У магазіне”, якая папярэднічае прапрацоўцы навыку ў натуральных умовах. У ролевую гульню могуць уваходзіць гульні “Спіс пакупак” і “Лішні прадукт”, для старэйшага ўзросту можна даба­віць гульню “Сартаванне”.

Гульня “Спіс пакупак”. Педагог называе дзіцяці 3—4 прадукты, якія неабходна купіць у магазіне. Просіць запомніць іх назвы і выбраць прадукты па спісе. Для гульні можна выкарыстоў­ваць дадатковыя карткі са спісамі пакупак.

Гульня “Лішні прадукт”. На паліцы расстаўлены наступныя вырабы: цукеркі, пончыкі, марожанае, ледзянец і фрукт ананас. Педагог пытаецца ў дзіцяці, што лішняе на гэтай паліцы.

Педагог прапаноўвае навесці парадак у іншых аддзелах магазіна — праводзім гульню “Сартаванне” (дапамагае запом­ніць, якая ежа да якога віду належыць і як выглядае).

Для замацавання атрыманых ведаў неабходны ўзгодненыя дзеянні педагагічных работнікаў і баць­коў. Для таго каб супрацоўніцтва было плённым і дапамагала ў рабоце з дзецьмі з РАС, мы рэкамендуем бацькам наведванне магазіна, для дзіцяці бацькі складаюць спіс пакупак. Гэта можа быць і чэк-ліст.

Асаблівая значнасць методыкі сацыяльных гісторый заключаецца ў тым, што яны не даюць ацэнку сітуацыі — ні станоўчую, ні адмоў­ную, гэта значыць, у ёй не гаворыцца: “вось, гэтае дзіця здзейсніла дрэннае дзеянне, і зараз яно павінна рабіць добра”. Мэта кожнай сацыяльнай гісторыі — даць дакладную інфармацыю, выкарыстоўваючы змест, фармат і інтанацыю апавядання такім чынам, каб апісанне сітуацыі было пазнавальным і зразумелым.

Напярэдадні правядзення музычнага свята “Новы год” узнікла праблемная сітуацыя: дзіця баялася зайсці ў музычную залу, бо гэта новае памяшканне, мала яму знаё­мае. На свяце павінны былі прысутнічаць бацькі, і каб усё прайшло спакойна для дзіцяці з РАС, мы распрацавалі сацыяльную гісторыю менавіта для яго. Падабралі візуальныя малюнкі, набліжаныя і прыдатныя для гэтага выхаванца, для таго каб паведаміць інфармацыю дзіцяці, якому цяжка разумець і выкарыстоўваць маўленне.

Сацыяльныя гісторыі мо­гуць быць выкарыстаны не толькі для навучання таму, як паво­дзіць сябе ў пэўных сітуацыях. Іх можна выкарыстоўваць для засваення новага распарадку дня, новых заняткаў і таго, як рэагаваць на розныя пачуцці, такія як злосць і фрустрацыя. Сацыяльная гісторыя больш эфектыўная, калі яе чытанне суправа­джаецца іншымі карэкцыйнымі метадамі: мадэляваннем, гутаркай і адказамі на пытанні пра гісторыю, адпрацоўкай навыку, апісанага ў сацыяльнай гісторыі.

Самастойнае складанне сацыяльнай гісторыі “Дзе я?”

  1. Я з мамай іду ў магазін. Спіс прадуктаў. Купілі прадукты па спісе. Праверылі. Мама мяне пахваліла. Ідзём дадому.
  2. Я прыйду на дзень нараджэння. Дам падарунак. Там дзеці. Гу­ляць разам. Атрымаць торт.

Сацыяльныя гісторыі выкарыстоўваюцца, калі мяняюцца прывычныя планы і замест прагулкі трэба ісці ў паліклініку; калі сям’я вырашыла адправіцца ў падарожжа ў іншы горад; калі трэба навучыць дзіця пераходзіць ва ўстанове адукацыі з аднаго кабінета (групы) у іншы; калі паход у магазін выклікае ў дзіцяці страх і прыво­дзіць да стрэсу.

Сацыяльныя гісторыі распрацоўваюцца індывідуальна для канкрэтнага дзіцяці і могуць уклю­чаць рэчы, якія дзіця цэніць ці якімі яно цікавіцца. Дзеці дашкольнага ўзросту з РАС лепш успрымаюць візуальную інфармацыю, так што пажадана, каб гісторыя ўключала малюнкі, фатаграфіі ці нават рэальныя прадметы.

 Святлана РАГАЧ,
настаўнік-дэфектолаг

дзіцячага сада № 19 Слуцка
Мінскай вобласці

 По материалам https://nastgaz.by/.
 

«Народная асвета» рекомендует: 

Перечень пособий по инклюзивному образованию

Дети с инвалидностью: пути интеграции в социум

 Т. В. Лисовская, А. Р. Маллер

Авторы книги делятся с читателями своим теоретическим и практическим опытом, интересными методическими находками в работе с детьми с инвалидностью (с выраженными нарушениями психофизического развития).

Рекомендуется педагогам, студентам педагогических специальностей, будущим учителям-дефектологам, работникам социальной сферы, родителям, тьюторам.

 20.16 руб.

 

Воспитание толерантности. Модели инклюзивных практик

 Т. В. Жук

Данное пособие является практикоориентированным и адресовано широкому кругу читателей: педагогическим работникам, студентам педагогических специальностей, работникам культуры, социальным работникам, представителям общественных организаций, тьюторам, волонтерам и всем тем, кто неравнодушен к проблеме толерантности.

 17.44 руб.

 

Обучение математике учащихся с интеллектуальной недостаточностью

В. П. Гриханов, Т. В. Лисовская, М. Е. Скивицкая

Учебно-методическое пособие представляет собой основные содержательные линии, которые отражают сущность компетентностной основы обучения математике учащихся с интеллектуальной недостаточностью: коррекционные возможности содержания, методы и приемы обучения, использования электронных средств обучения математике; примерный перечень практических заданий, примерное планирование учебного материала.

 16.00 руб.

 

Профилактика и коррекция дискалькулии

Н. С. Цырулик

В пособии раскрываются психолого-педагогические и организационно-методические основы профилактики и коррекции дискалькулии. Пособие адресуется студентам, обучающимся по специальности «Логопедия», учителям-дефектологам, слушателям курсов переподготовки по специальности «Логопедия», педагогическим работникам учреждений дошкольного и общего среднего образования, также может быть использовано студентами по специальностям профиля «Педагогика».

Профилактика и коррекция дискалькулии

33.70 руб.

 

Учимся рассказывать и говорить правильно

И. К. Боровская

Учебное наглядное пособие «Учимся рассказывать и говорить правильно» разработано с учётом инновационных подходов к воспитанию и обучению детей дошкольного возраста. Задания разного уровня сложности учитывают жизненный опыт ребёнка и призваны способствовать не только коррекции речи, но и развитию произвольного внимания, памяти и мышления.

В пособие включены также задания, способствующие развитию мелкой моторики и подготовке руки к письму.

 14.50 рублей.

 

Формирование жизненных компетенций у детей с инвалидностью

Т. В. Жук и другие 

Данное пособие знакомит педагогов и всех заинтересованных лиц с педагогическими основами формирования жизненных компетенций у детей и подростков с инвалидностью, обучающихся в центрах коррекционно-развивающего обучения и реабилитации. Авторы делятся с читателями практическим опытом, интересными находками в работе с очень сложной, неоднородной по составу категорией детей и подростков — детьми с тяжелыми множественными нарушениями.

23.00 рублей.

 

Коррекция познавательной деятельности у детей дошкольного возраста с интеллектуальной недостаточностью

А. Н. Коноплева, Т. Л. Лещинская

В пособии представлены: методика коррекционной работы по развитию познавательной деятельности у детей дошкольного возраста с интеллектуальной недостаточностью; дидактические сценарии и примерное тематическое планирование коррекционных занятий. 

Пособие рекомендуется учителям-дефектологам, педагогам, работающим в учреждениях дошкольного образования с детьми, имеющими интеллектуальную недостаточность, родителям, студентам факультетов специального и инклюзивного образования.

Коррекция познавательной деятельности у детей дошкольного возраста с интеллектуальной недостаточностью

20.16 рублей. 

 

Русский язык, 2 кл. Рабочая тетрадь № 1

 Е. В. Рахманова, А. В. Верниковская, Е. С. Грабчикова

Рабочая тетрадь. Учебное пособие для 2 класса специальных общеобразовательных школ для детей с нарушением слуха. В двух частях. Часть 1. 

Рабочая тетрадь по русскому языку предназначена для организации работы учащихся 2-го класса специальной общеобразовательной школы для детей с нарушением слуха.

Тетрадь разработана в соответствии с учебным пособием «Русский язык, 2 класс» авторов Е. В. Рахмановой и др. В неё включены практико-ориентированные задания, выполнение которых будет способствовать усвоению учебного материала. Задания можно выполнять как на уроках, так и дома.

Русский язык, 2 кл. Рабочая тетрадь № 1

13.70 руб.

 

Русский язык, 2 кл. Рабочая тетрадь № 2

 Е. В. Рахманова, А. В. Верниковская, Е. С. Грабчикова

Рабочая тетрадь по русскому языку предназначена для организации работы учащихся 2-го класса специальной общеобразовательной школы для детей с нарушением слуха.

Тетрадь разработана в соответствии с учебным пособием «Русский язык, 2 класс» авторов Е. В. Рахмановой и др. В неё включены практико-ориентированные задания, выполнение которых будет способствовать усвоению учебного материала.

Задания можно выполнять как на уроках, так и дома. 

Русский язык, 2 кл. Рабочая тетрадь № 2

 12.23 руб.

 

Заказ можно сделать:

в интернет-магазине издательства «Народная асвета»: http://narasveta.by/;

непосредственно в издательстве по адресу: г.Минск, пр.Победителей, 11, 10-й этаж, к. 1019, тел.: +375 (17) 203-89-25, 203-84-44, +375 (29) 395-00-26 Viber; по электронной почте: Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.;

в интернет-магазине ОАО «Белкнига»: Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра., тел.:          8 (017) 396-47-72, 8 (029) 606-85-85;

во всех розничных магазинах ОАО «Белкнига» по всей стране – около 100 магазинов во всех регионах, тел. справочной службы: 8 (017) 399-73-80; список магазинов ОАО «Белкнига» размещен на сайте: https://belkniga.by/contacts/stores/;

в интернет-магазине и розничном магазине РУП «Академкнига»: https://akademkniga.by/, г. Минск, пр. Независимости, 72.