Даволі даўно працую над праблемай практычнага прымянення навучэнцамі ведаў на ўроках біялогіі праз рашэнне сітуацыйных задач.

настаўніца біялогіі
кваліфікацыйнай катэгорыі
“настаўнік-метадыст”
сярэдняй школы № 4 Шклова
Магілёўскай вобласці
У цяперашні час у школе навучэнцы атрымліваюць адукацыю з рознай ступенню матывацыі і падрыхтоўкі. Аднак падчас адукацыйнага працэсу кожнаму школьніку неабходна стварыць умовы для фарміравання ў яго пэўных уменняў і навыкаў, у тым ліку навыка прымяняць біялагічныя веды на практыцы. З гэтай прычыны выкарыстанне такіх сродкаў навучання, як сітуацыйныя задачы па біялогіі, з’яўляецца адным з прыярытэтных напрамкаў маёй прафесійнай дзейнасці.
Сітуацыйныя задачы — гэта задачы, якія дазваляюць вучню паслядоўна асвоіць інтэлектуальныя аперацыі ў працэсе работы з інфармацыяй: азнаямленне — разуменне — аналіз — сінтэз — ацэнка (В.У.Акулава).
Для фарміравання і развіцця навыку рашэння сітуацыйных задач біялагічныя веды павінны спалучацца з практычнымі разліковымі навыкамі і лагічным мысленнем навучэнцаў, што можа адбывацца толькі падчас выканання навучэнцамі практычных дзеянняў. Сітуацыйныя задачы з’яўляюцца сродкам рэалізацыі практыка-арыентаванага падыходу. Яны змяшчаюць апісанне канкрэтнай сітуацыі, на вырашэнні якой заснавана рашэнне гэтай задачы. Таму сітуацыйныя задачы з’яўляюцца ў максімальнай ступені практыка-арыентаванымі. Рашэнне сітуацыйных задач дазваляе вучню з пасіўнага ўдзельніка вучэбнага працэсу, выканаўцы, які рашае стандартныя задачы, ператварыцца ў творчага, дапытлівага здабытчыка ведаў, пераўтваральніка таго, што вывучаецца, для якога галоўным з’яўляецца развіццё творчага інтэлекту і гібкага мыслення.
Мадэль сітуацыйнай задачы выглядае наступным чынам: назва задачы ? клас ? прадметнае поле ? тып задачы ? пазнавальнае (ключавое) пытанне (асобасна-значнае) ? інфармацыя па пытанні (кейс, спасылкі, тэксты, малюнкі і інш.) ? заданні (згодна з канструктарам задач Л.С.Ілюшына). Галоўнае пры рашэнні сітуацыйнай задачы — паэтапна адказаць на пазнавальнае (ключавое) пытанне, якое з’яўляецца асобасна значным для кожнага ўдзельніка адукацыйнага працэсу. Рашэнне сітуацыйных задач ажыццяўляецца па наступным алгарытме: азнаямленне (запамінанне і ўзнаўленне вывучанага матэрыялу); разуменне (пераўтварэнне, інтэрпрэтацыя матэрыялу); прымяненне (прымяненне правіл, метадаў, паняццяў, законаў); аналіз (вызначэнне частак цэлага, выяўленне ўзаемасувязей, усведамленне прынцыпаў арганізацыі цэлага); сінтэз (паведамленне, план дзеянняў, схемы); ацэнка (ацэнка па выразных крытэрыях).
Выніковасць дасягаецца дзякуючы сістэматычнаму выкарыстанню сітуацыйных задач як сродку фарміравання наступных практычных уменняў: вылучаць праблему, адбіраць інфармацыю і інтэрпрэтаваць яе для вырашэння прапанаванай праблемы; вызначаць аптымальны варыянт вырашэння праблемы; вырашаць праблему на практыцы; рабіць высновы і заключэнні, ажыццяўляць самаацэнку. Вынікі выкарыстання сітуацыйных задач паказалі, што дзеці вучацца працаваць з рознымі крыніцамі інфармацыі; самастойна знаходзяць неабходную інфармацыю для рашэння сітуацыйнай задачы; набываюць экспертныя ўменні і навыкі; фарміруюць камунікатыўныя навыкі, якія дазваляюць эфектыўна ўзаемадзейнічаць і прымаць калектыўныя рашэнні; мяняюць матывацыю да навучання.
***
Задача “21 сонечны зайчык”, 11 клас. У краінах Заходняй Еўропы даўно адзначаецца старэнне насельніцтва. Гэта звязана з познім уступленнем у шлюб, кар’ернымі перавагамі, фінансавай незалежнасцю і іншымі фактарамі. Узрост нараджэння дзяцей паступова ссоўваецца бліжэй да 35—40 гадоў. Такая тэндэнцыя назіраецца і ў нашай краіне. Гэта можа мець негатыўныя наступствы для здароўя дзяцей. Так, узрастае верагоднасць нараджэння дзяцей з сіндромам Даўна (лішняя храмасома 21 пары). На прапанаваным графіку паказана залежнасць частаты нараджальнасці дзяцей з сіндромам Даўна ад узросту маці.
Як вы лічыце, чаму менавіта ўзрост маці павышае рызыку нараджэння дзяцей з такім сіндромам? Якія яшчэ фактары, акрамя ўзросту, могуць на гэта паўплываць? Якія мерапрыемствы могуць зменшыць рызыку?
Задача “Зялёная аптэка”, 10 клас. У IX стагоддзі ў італьянскім горадзе Салерна ўзнікла першая ў Заходняй Еўропе карпарацыя ўрачоў, якія не толькі лячылі хворых, але і вучылі ўрачэбнаму мастацтву. Яна стала вядомая ва ўсім свеце як Салернская ўрачэбная школа. Найбольшага росквіту яна дасягнула ў XII стагоддзі. Імператар Фрыдрых II даў ёй выключнае права прысвойваць званне ўрача і забараніў займацца медыцынскай практыкай без адпаведнай ліцэнзіі гэтай школы. Навучанне працягвалася пяць гадоў, пасля чаго на працягу аднаго года была абавязковая практычная работа. Навучанню папярэднічаў трохгадовы падрыхтоўчы курс. Салернская ўрачэбная школа была наследніцай антычнай медыцыны. Урачамі Салернскай школы былі напісаны такія працы, як “Пасіянарый” — практычны дапаможнік па дыягностыцы, “Аб складанні лякарстваў”, “Аб прыходзе ўрача да хворага”, “Аб чорнай жоўці” і іншыя. Але самым выдатным творам Салернскай урачэбнай школы лічыцца “Салернскі кодэкс здароўя”, напісаны ў XIV стагоддзі Арнольдам з Вілановы, праслаўленым урачом Сярэдневякоўя. Упершыню ён выйшаў у свет у 1480 годзе. У ім разглядаюцца ўласцівасці розных харчовых прадуктаў, пладоў, раслін і іх лячэбныя ўласцівасці. Парады дадзены ў вершах, па звычаі таго часу, многія з іх актуальныя і сёння. Лекавыя расліны, як і атрутныя, прымяняюць у народнай медыцыне і ў сучаснай фармакалогіі. Якія лекавыя расліны растуць на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь і ці могуць яны ўяўляць пагрозу для чалавека пры штодзённым выкарыстанні? Як лекавыя і атрутныя расліны выкарыстоўваюцца ў прамысловасці і медыцыне нашай краіны?
Задача “Чую святло — бачу гук”, 9 клас. 1915 год. У “Карнегі-Хол” паказваюць музычную паэму “Праметэй”. Для гэтага Томас Эдысан стварыў светлавы арган з радком Luce. А.М.Скрабіным напісаны Саната № 3 і “Боская паэма” ў адпаведнасці з бачнымі яму колерамі і танальнасцю.
“Святло і гук нераз’яднальныя ў прыродзе, але, не маючы паўнаты яснабачання, мы толькі часам гэта заўважаем. Нябесны агонь, маланка, гаворыць раптоўным жоўта-чырвоным колеравым зломам, але адначасова ж ён гаворыць гукам грому, які валодае творчай думкай усіх першабытных народаў, усіх першародных розумаў, кругаваротам легенд усяго зямнога шара і стваральнай гульнёй высокіх паэтаў. Зямны агонь, пачынаючыся іскрай, запальвае адначасова сухую траву ці дрэва і, абарочваючыся іскрай у думку, запальвае першавестку творчай мары. І гэты малы агеньчык, калыхнуўшы чорныя цені маўклівасці, у секундзе светлавога свайго нараджэння ўзнікае — і ў нараджэнні гукавым шамаціць, шыпіць, хрыпіць, свішча, напявае, спявае, гудзіць, складае колеравую гукапаэму агню”. К.Бальмонт аб паэме “Праметэй”.
Чым выклікана колераўспрыманне гуку? Як гэта звязана з асацыятыўнымі зонамі кары галаўнога мозга? Прывядзіце прыклады такіх узаемасувязей і растлумачце іх.
Задача “Царэўна-жаба і іншыя”, 10 клас. Буфатэнін — рэчыва класа трыптамінаў. Структурна падобны да сератаніну — важнага нейратрансмітара галаўнога мозга млекакормячых, утвараецца з сератаніну пры яго метыліраванні. Уяўляе сабой алкалоід, які знаходзіцца ў скуры жаб, у некаторых відах мухамораў, у раслінах і некалькіх відах амфібій і рыб. Буфатэнін з’яўляецца адным з кампанентаў яду жаб з роду Bufo, уключаючы такія віды, як Bufo alvarius і B.marinus. Экстракт жабінага яду, які змяшчае буфатэнін і іншыя біяактыўныя кампаненты, выкарыстоўваўся людзьмі ў традыцыйнай медыцыне на працягу стагоддзяў. Назва паходзіць ад назвы роду жаб Bufo. Буфатэнін і яго вытворныя валодаюць галюцынагенным і паралізуючым дзеяннем, садзейнічаюць павышэнню крывянога ціску. Мішэнню буфатэніну з’яўляюцца рэцэптары сератаніну. Яд не пранікае праз скуру, але можа трапіць у арганізм пры кантакце са слізістымі абалонкамі.
У народных казках герой часта павінен быў пацалаваць жабу, каб зняць з яе магічныя чары і ператварыць у прыгожую прынцэсу. Што стане з прынцам, які пацалаваў жабу і атрымаў дастатковую колькасць буфатэніну?
По материалам https://nastgaz.by/.
«Народная асвета» рекомендует:
Биология, 11 класс
М. Л. Дашков, А. Г. Песнякевич, А. М. Головач
Учебное пособие для 11 класса учреждений общего среднего образования с русским языком обучения (с электронным приложением для повышенного уровня).
6.58 руб.
Біялогія, 11 клас
М.Л. Дашкоў, А.Г. Песнякевіч, А.М. Галавач
Вучэбны дапаможнік для 11 класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання (з электронным дадаткам для павышанага ўзроўню).
11.48 руб.
Біялогія, 9 клас
А. Л. Барысаў, А. А. Анціпенка, А. М. Рагожнікаў
Падручнік для 9 класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання.
11.88 руб.
Біялогія, 10 клас
С. С. Маглыш, В. А. Краўчанка, Т. Я. Даўгун
Вучэбны дапаможнік для 10 класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання.
8.47 руб.
Біялогія, 6 клас
М. Д. Лісаў
Падручнік для 6 класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання.
3-е выданне, перагледжанае.
4.22 руб.
Методика преподавания биологии
И. И. Концевая
Цель учебного пособия — оказание помощи студентам в овладении основами методики преподавания биологии в рамках курса «Методика преподавания биологии с основами воспитательной работы». В пособии последовательно рассматриваются основные программные вопросы методики преподавания биологии, даны методические указания по проведению практических работ, вопросы для самоконтроля.
Учебное пособие адресовано студентам специальности «Биология (научно-педагогическая деятельность)», учителям биологии учреждений общего среднего образования.
31.64 руб.